Torrevieja pienen lapsen kanssa – Kuinka keskustan puistossa kiekui kukko

Talvilomalla 2018 teimme reissun Espanjan Torreviejaan.
Jaamme nyt hieman matkan tunnelmia sekä tietoa miten reissun järjestimme.

torrevieja lapsen kanssa - Torreviejan upea ranta
Just breath..

Setup

• Matkaan lähdimme isovanhempien ja 1v lapsen kanssa.
  • Lennot ostimme Norwegianilta Helsingistä Alicanteen, taisi maksaa koko porukalta 4 aikuista + 1 sylilapsi yhteensä noin 570 euroa ees taas.
  • Majoitus oli vuokrahuoneisto 3h+k+2wc yksityiseltä suomalaiselta vuokraajalta.
  • Matkan tavoite: Vapaata oleilua, auringosta nauttimista ja ulkoilua niin paljon kuin mahdollista, syödään ja kahvitellaan, vähän ehkä myös shoppaillaan.
  • Aiempaa kokemusta kyseisestä paikasta oli osalla porukasta, minulla ei.

Matkat

Lennot sujuivat hyvin jälleen kerran, tämä oli toinen kertamme lentokoneessa lapsen kanssa. Noin neljä tuntia suuntaansa on pienelle lapselle melko pitkä aika, mutta neljä syliä ja viihdyttäjää pitivät hänet tyytyväisenä.

Vaikeaa lennosta lapsen kanssa tekee oikeastaan vain se, että jos on vähänkään pidempi lento, niin todennäköisesti joku osa matkasta osuu normaalille uniajalle. Eli päikkärit tai yöuni tulee helposti vastaan, ja kun ollaan matkalla, niin nukahtaminen ja/tai nukkuminen tarpeeksi pitkään yhtäjaksoisesti voi olla hankalampaa.

Alicanten keskusta

Sitten kun tullaan tilanteeseen, että väsymys alkaa puskea päälle, mutta nukahtaminen on hankalaa epänormaalissa paikassa (esim. syli), niin johan siinä alkaa kiukku tulla. Meilläkin oli pitkän lennon loppuaika pientä väsytystaistelua unta vastaan, mutta sitten kummallakin kerralla uupumus vei voiton, ja lapsonen nukkui jonkun aikaa isin sylissä (ja isillä puutui kädet!).

Lapsen korvia pelättiin vähän etukäteen, koska oli ollut flunssa päällä. Kerran itse korvien kunnon lukkiutumisen lentokoneessa kokeneena en todellakaan haluaisi lapsen kokevan sitä tuskaa…

Juotimme lasta nousun ja laskun yhteydessä, ja mitään ongelmia emme onneksi havainneet. Hassua on ollut katsella miten lapsemme reagoi nousukiihdytykseen. Koneen ääni nousee jyliseväksi, g-voimat painavat tiukasti kohti penkkiä (syliä), ja ihmisetkin ovat hieman jännittyneessä tilassa. Mutta hän ei ole ollut huomaavinaankaan mitään erikoista 🙂

Alicante – Torrevieja

Alicanten lentokentältä olimme järjestäneet autokyydin Torreviejaan. Se oli hyvä ratkaisu, koska pääsimme suoraan majapaikkaamme. Vähän huonompi homma olikin sitten se, että melko pian autokyydin alettua lapsemme alkoi valitella ja itkeskellä. Ajattelimme sen olevan väsymystä, olihan jo yö. Mutta kun noin 45min matkasta oli jäljellä enää vähän, purskahti totuus esiin. Kyllä, matkapahoinvointia…

Siinä sitten purettiin kamoja keskellä yötä Torreviejassa, lapsi itkee hysteerisesti, kaikki vaatteet oksennuksessa. Meitä hävettää kun uudenkarhea lastenistuinkin on yltä päältä oksennuksessa.

Asuntoon päästään, lapsi pesulle ja kaikki nukkumaan. Perille päästiin. Eiköhän se siitä, ja huominen on parempi päivä!

torrevieja lapsen kanssa
Aukeista rantaviivoista tietää yleensä, että ollaan ulkomailla.

Helmikuisen Torreviejan kelit

Helmikuu on usein yksi kylmimmistä kuukausista Espanjassa. Niin taisi olla nytkin, mutta pahin oli onneksi jo ohi, ja kevätaurinko paistoi lämpimästi päivisin. Kylmyyttä saimme kokea ehkä eniten ensimmäisenä yönä asunnossamme, joka oli ollut tyhjillään ennen tuloamme.

Espanjassa ei asuntoja lämmitetä jatkuvasti, ulkolämpötilan tippuessa harvemmin alle 10-15 asteen. Kerrostaloissa ei tietenkään ole käytetty mitään muuta materiaaleja kuin betonia ja laattaa. Kylmät kivilattiat hohkasivat melkolailla kylmää!

Mattojakaan siellä ei ole tapana juuri käyttää (olkkarissa oli!), joten olisi ollut mestariratkaisu pakata villasukat mukaan! Lämmitin onneksi löytyi, joten se päälle ja lämpöä tupaan!

torrevieja lapsen kanssa - asunto Torreviejan keskustassa
Aamukahvilla parvekkeella. Taitaa lasissa kuitenkin olla colaa.

Ulkona paistoi pääsääntöisesti aurinko, mutta myös tuuli melko lailla. Takki ja pipo oli hyvä olla mukana, vaikka niitä ei koko aikaa tarvinnutkaan.

Keliin oli hieman vaikea varautua, koska auringossa ja tuulensuojassa oli todella lämmin, kun taas varjossa tuulessa todella kylmä. Lämpötilat olivat yöllä noin kymmentä astetta tai jopa alle, päivän maksimin noustessa kahdenkymmenen korville.

Torreviejan keskustan rantaa
Vähän oli vilpoinen rantakeli.

Ulkoilua talvikauden Torreviejassa

Improvisoidut päiväohjelmamme seurasivat kutakuinkin tällaista kaavaa: Hidas aamu kämpillä, aamukahvit rauhassa, muutamina päivinä erinomaisessa paisteessa jopa parvekkeella. Leikkimistä ja touhuilua lapsemme kanssa, joka oli vähän aikaa sitten oppinut kävelemään. Tulevan päivän suunnittelua.

Puoleen päivään mennessä pääsimme pihalle ja lähdimme kävelemään. Suunnaksi otettiin yleensä se, johon ei oltu vielä menty. Ensimmäisenä tavoitteena tuli siitä sitten vastaan lounaspaikan löytäminen.

torreviejan keskustassa
Mikäs täällä, keskustan arkkitehtuurista nautiskellessa.

Lounaspaikka löytyi aina, ja taisimmekin syödä joka päivä ulkona. Syömisen jälkeen seurasikin aina loogisesti iltapäiväkahvit! Tavoitteena oli löytää joka päivä vähintään yksi uusi kiva kahvila, jonka antimia päästäisi testaamaan. Ja niitähän löytyi. Lopulta ohjelmaan kuului yleensä ruokailun lisäksi kahdet kahvit kaikilla herkuilla!

Ulkona kahvittelussa mahtavaa oli Suomeen verrattuna edullinen hintataso. Kahvin ja leivonnaisten kanssa ei tarvinnut miettiä hintoja, sillä ne olivat suurin piirtein puolet, ellei vähemmänkin Suomen hinnoista. Lisäksi oli mukavaa, kun pystyi kielitaidon ansiosta kysymään pitäjien suosituksia. Näin saimme maistella paikallisia makuelämyksiä toden teolla.

torreviejan satamaa
Torreviejan sataman tutkailua.

Kohteita joissa kävelimme ja vietimme aikaa, oli Habaneras-kauppakeskus, rantabulevardi, keskustan pienet kadut ja kahvilat, pitkä aallonmurtaja, ”toisen puolen” eli ison suolajärven ja suolalaiturin puoleinen ranta. Yhtenä päivänä otimme bussin Zeniamar-ostoskeskukseen. Se päivä sattuikin sopivasti olemaan reissun ainoa sadepäivä.

Kävelyä tuli todella paljon, mikä oli mahtava juttu! Se oli juuri sitä mitä kaipasi pimeän talven keskelle, jossa tulee nyhjötettyä turhan paljon sisällä.

Torreviejassa ei ollut lomamme aikana helmikuussa juurikaan ruuhkaa. Off-season oli päällä, ja joka paikassa oli varsin rauhallista.

torrevieja lapsen kanssa - rannalla
Rannasta löytyi kivoja rantamökkejä.

Yhteen iltaan osui karnevaalikulkue keskustassa, jolloin tori ja kadut täyttyivät pukeutuneista paikallisista. Turistien puuttuminen alueelta teki lomasta ehkä juuri niin hyvän kuin se oli. Sitä tunsi jollain tavalla tutustuvansa paikalliseen kulttuuriin.

// Markus

Mietityttääkö lentomatka pienen lapsen kanssa?
Lue aiheesta lisää postauksestamme Lapsen kanssa lentäminen!