Yö Tankarin majakkasaarella lasten kanssa

Kaupallinen yhteistyö: Visit Kokkola

Yö Tankarin majakkasaarella Kokkolassa lasten kanssa

Kun saimme tietää, että tulemme viettämään yön tänä kesänä Kokkolassa Tankarin majakkasaarella, jännitys alkoi heti hiipiä sekä vanhempien että lasten puseroihin.

Suomessa on kymmeniä majakoita, mutta me vanhemmat emme olleet koskaan käyneet katsomassa yhtäkään niistä. Lapset ovat nähneet majakan ehkä Miina ja Manu -kirjassa.

Näin hatarilla esitiedoilla tiedossa oli siis jännitystä kerrakseen!

Tankar lasten kanssa
Tankarin majakkasaarella Kokkolassa lasten kanssa.

Viisikko vanhalla majakalla tai Seikkailujen saari

Viisikko vanhalla majakalla, Seikkailujen Saari… Näitä Enid Blytonin klassikoita itse luin lapsena aivan huumassa, enkä tietenkään voinut olla vetämättä niistä analogiaa tähän reissuun!

Myrskyinen pimeä yö, aaltojen pärskeet rantakivikkoon, ja majakan vilkahteleva valo… Majakoissa on vain sitä jotain. Mystiikkaa, estetiikkaa, jännitystä, mitä ikinä se onkaan.

Saariston lapset
Kesän jännittävin matka ihan nurkan takana!

Tampereelta on matkaa merelle

Varsinkin meitä sisämaan kasvatteja nämä merelliset asiat puhuttavat aivan eri tavalla. Niiden kieli ja jopa olemassaolon tarkoitus on meille suurelta osin outoa.

Mikä on kummeli?
Entä mitä tekee luotsi?
Kuinka merimerkkejä luetaan?

merkkejä meressä
Niin olikos nämä niitä merimerkkejä vai ongen kohoja?

Näistä vieraista asioista sitä jännitystä saa, niin pienten kuin isojenkin elämään.

Nelivuotiaamme itse asiassa jännitti retkeä aika paljonkin. Tietämättä kovin tarkasti muuta kuin että menemme majakkasaarelle yöksi, hän oli pitkään sitä mieltä, että hän ei halua lähteä.

Hän kyseli useasti, millä sinne mennään, ja missä siellä ollaan yötä. Tähän vastailimme parhaan tietämyksemme mukaan, ja mitä lähemmäs matkaa tultiin, sitä vähemmän hän enää ajatusta vastusteli. Reissupäivänä hän ei tainnut enää muistaa ollenkaan jännittäneensä, vaan antautui täysillä tähän matkailuelämykseen!

Tankarin saarella lapsen kanssa
Eiköhän lähdetä kohti Tankarin majakkasaarta!

Meripuistosta kohti Tankarin majakkasaarta

Saaristoristeilijä M/S Jenny lähtee Tankariin Kokkolan Meripuistosta. Ajoimme Meripuiston parkkiin puolilta päivin, ja suurin haasteemme siihen asti oli ollut kysymys siitä, mitä pakataan saarelle mukaan ja miten kuljetamme tavarat.

Lähtöpäivänämme oli aurinkoista, mutta seuraavalle päivälle oli jo ounasteluja mahdollisista sateista. Mukaan piti siis ottaa sekä kevyt varustus että sadekamat kaiken varalta.

Jenny Kokkolan meripuistossa
Laiva Tankariin lähtee Kokkolan Meripuistosta.

Tätä laivareissua varten olin ottanut kotoa mukaan muiden kassien lisäksi iänikuisen vanhan rinkkareppuni, jolla aikoinaan lähdin yksin muun muassa vuodeksi vaihtoon. Reppu oli nyt vähintään yhtä täynnä kuin silloin, mutta nyt sen lisäksi oli vielä muutama kassi enemmän! Perheen pääluku on toki kasvanut niistä ajoista kolmella, joten ehkä ihan ymmärrettävää.

Otimme mukaan vielä matkarattaat, jotta kaksivuotiaalle olisi päiväunipaikka ja saisimme samalla hieman apuja myös tavaroiden kuskaamiseen. Tämä osoittautui hyväksi ratkaisuksi, sillä rattaat sai helposti laivaan ja niillä pääsi liikkumaan ongelmitta myös saarella. Tästä lisää hieman myöhemmin.

Tankarin majakkasaarella lasten kanssa
Lapsi kainaloon, mutta mitäs muuta sitä ottaisi saarelle mukaan?

Pakkaaminen oli tosiaan meille jännä paikka, koska yleensä liikumme autolla, ja silloin otamme varoiksi mukaan kaiken ja vähän päälle.

Nyt kaikki mukaan otettava piti kantaa itse, joten mukaan lähteville asioille tuli annettua muutama ajatus enemmän. Itse nyt pärjäisin vuorokauden aika vähällä, mutta lapsille piti ottaa muutamat vaihtovaatteet, vähän lämmintä, jotain säänkestävää ja jopa kumisaappaat. Näistä se reppu täyttyi hyvin nopeasti.

Saimme tavarat lopulta pakattua äärelliseen määrään nyssäköitä, jotka saimme kuljetettua kaikki yhdellä kertaa laivaan. Erävoitto!

Varaa laivamatkat Tankarille – Visit Kokkola

Jenny saapuu Tankariin – ”Se on kuin raketti!”

Reittialus Jenny jätti Kokkolan sataman, ja niin me ensikertalaiset lähdimme merille!

Aluksella oli matkustamiseen käytännössä kolme vaihtoehtoa: katettu keskikansi, aurinkokansi tai alakannen sisäkahvio.

Tankar lasten kanssa
Matka laivalla Tankariin oli sopivan lyhyt lapsillekin.

Menomatkalla aurinko paistoi täydeltä terältä, joten matkustimme useimpien muiden tavoin kannella. Lasten matka sujui normaalien sisaruskinasteluiden ohella ihan hyvin, varsinkin kun nelivuotias löysi vielä mukavan matkakaverin.

Minulle matkasta teki lyhyen tuntuisen se, että Tankarin majakka ilmestyi näkyviin taivaanrantaan jo aika pian lähdön jälkeen. Näin määränpään läheneminen oli heti konkreettista. Noin puolentoista tunnin matka ei tuntunut lapsista lainkaan pitkältä. Matka kului maisemia katsellessa molemmilta ulkokansilta.

Tankar näkyy laivasta
Yksi sykähdyttävimmistä näkymistä, laivan saapuessa Tankariin.

Saapuessamme Tankarin satamaan näkymä oli kaunis!

Pienen saaren rakennukset koostavat pienen kylän. Sympaattiset harmaat ja punaiset mökit somistavat kallioista saarta, jonka keskellä kohoaa punavalkoinen majakka, jota kaksivuotiaamme kutsui pitkään ”raketiksi”.

Kieltämättä itsellekin tulee hieman mieleen ”Tintti ja kuuraketti”, mutta luulen että kaksivuotiaan mielleyhtymä taitaa olla ennemminkin Pipsa Possusta!

Majoitus – Tankar Inn hostelli lasten kanssa

Tankar Inn toimii Tankarin luotsiasemalla, joka on luotsien käytössä enää vain osittain.

Varsinaista luotsaustoimintaa siellä ei nykyisin ole. Osa rakennuksesta toimii tarvittaessa luotsaushommia tekevien taukopaikkana, ja loput tilat on otettu majoituskäyttöön. Näin meille kertoi eräs Tankarin saaren työntekijöistä, jonka tapasimme hostellilla.

Tankar Inn Hostelli
Tankari Inn hostelli sijaitsee saaren luotsiasemalla. Yöpyminen on mahdollista myös tornissa!

Hän oli kertomansa mukaan itse asunut ja kasvanut saarella lapsena, ja täten omasi sydämellisiä muistoja ja tunteita saarta kohtaan. Oli hurmaavaa kuulla pienikin tunnelmointi noista ajoista, joista minun on vaikeaa muodostaa itselleni minkäänlaista käsitystä.

Elo saarella oli kuulemma hienoa, yhteisöllistä elämää, ja siihen aikaan saarella asui paljonkin siellä työskentelevien perheitä lapsineen. Oi, mitä aikoja!

Tankarin hostelli tarjosi siis meille yösijan, pienessä kahden hengen huoneessa. Se riitti meille vallan mainiosti, sillä lapset nukkuvat hyvin sekä perhepedissä että melkein missä vaan.

Tankar Inn hostelli lasten kanssa
Tankar Inn hostellihuone, jossa yövyimme lasten kanssa.

Tai no, tämä oli ehkä minun näkökulmani asiaan, koettuna ruhtinaallisesta privaattivuoteestani, eli  patjalta lattialta. M-E sai nukkua lasten kanssa yhdistetyssä leveässä sängyssä, jossa oli kuulemma yöllä käynyt jonkinmoinen levoton pyörremyrsky.

Hostelli oli perustasoinen, mutta kuitenkin ihan nykyaikainen ja siisti. Eli oli kaikki normaalit mukavuudet, kuten sähköt, vessat, suihkut ja sauna. Juomavettä oli saatavilla erikseen, koska hanavesi ei saarella ole juomakelpoista ilman keittämistä.

Minä kun olin varautunut ihan kaikkeen. En ollut edes täysin varma onko saarella sisävessoja! Kävi ilmi, että olihan niitä.

Hostellinvierailla on mahdollisuus myös omaan saunavuoroon luotsiaseman tiloissa olevassa saunassa. Omalla saunavuorollamme hoidimme lasten iltapesut. Tämän lisäksi vieraiden käytössä on myös rantasauna kahvilan läheisyydessä.

majakkasaaren hostelli
Hostellin päätyterassilta oli kauniit näkymät merelle. Tässä aurinko on jo nousemassa.

Meillä meni hostellilla kaikki ihan putkeen. Lapset eivät oudoksuneet uutta, hieman erilaista nukkumapaikkaa.

He taitavat jo olla melko tottuneita reissuelämään, minkä huomaa myös heidän hulvattomista jutuistaan. Milloin oli ikävä ”hotelliin” tai ”Kokkolaan”, ja milloin inttivät että ei se ole mikään hostelli vaan HOTELLI!

Tankar majakkasaari lasten kanssa
Tankarin hostelli sijaitsee aivan majakan vieressä. Pupukin sai majakkaelämyksen!

Ainoa mikä taisi hieman haitata lasten nukahtamista oli lähestyvän keskikesän valoisuus näillä leveysasteilla. Kunnolla pimeää ei oikeastaan tullut ollenkaan, sehän on osa meidän ihanaa kesäämme!

Hostellissa oli vielä iso yhteinen tila, jossa oli keittiö ja tilaa oleskeluun esimerkiksi huonolla säällä. Siellä omien eväiden syöminen onnistui lasten kanssa helposti.

Tankar Inn – Varaa majoitus

Tankar Café – Kesäkahvila

Tankar Café on majakkasaaren keskipiste ja kohtaamispaikka.

Tankarin saaren kaikki palvelut ovat saatavissa kahvilasta. Majoitus, saunavuorot, syömiset ja juomiset.

Tankar Cafe
Tankar Café on saaren kohtaamispaikka.

Isompia ruokia kannattaa varailla kahvilasta etukäteen, jotta pystyvät varautumaan kysyntään. Meillä oli matkassa jonkun verran omia eväitä, joiden lisäksi käytimme kahvilan palveluita lähinnä kahvin ja muiden juomien merkeissä. Ostimme sieltä myös makkarat grillattavaksi viereisellä grillipaikalla.

Ei kannata pelästyä verkossa näkyviä hieman korkean oloisia lounaiden hintoja. Saarella ei ole muita ravitsemusliikkeitä, joten hinnat vastaavat kysyntää ja tarjontaa juuri tuolla saarella. Lounaiden ohella kahvilassa on kuitenkin aivan normaali hintataso, joten sieltä löytyy pientä syömistä ja juomista kaikille budjeteille. Aina voit tuoda mukanasi myös omat eväät.

Tankar lasten kanssa
Kaksivuotiaamme on varsinainen grillimestari!
Tankar cafe grilli
Tankar Cafesta saa ostettua makkaraa grillattavaksi.

Tankarin kahvilasta muodostui minulle mielikuva, että sieltä saa melkein mitä vaan!

Mitä tahansa tarvitsetkin, niin sieltä voi mennä kysymään. He ovat saarella meitä matkailijoita varten.

Café Tankar – Lisätiedot

Tankarin majakkasaaren leikkipaikka
Tankarin majakkasaaren leikkipaikka löytyy sataman ja kahvilan vierestä.

Liikkuminen Tankarin saarella lasten kanssa

Tankarin majakkasaarella etäisyydet ovat todella lyhyitä.

Satamasta, johon Jenny saapuu, on muutaman sadan metrin kävelyreitti majakalle. Myös hostelli sijaitsee käytännössä samassa paikassa kuin majakka. Kävelemistä ei siis ole paljoa, joten lapsetkin jaksavat liikkua saarella tarvittavat matkat.

Tankar lasten kanssa kävely
Tankarissa lasten kanssa kävely on helppoa esteetöntä pääreittiä myöten.

Saari on enimmäkseen kallioinen ja kivikkoinen, mutta pääreitti satamasta majakalle on tasaiseksi laudoitettua esteetöntä polkua sekä leveää maapohjaista polkua. Liikkuminen onnistui sekä jalan että pienipyöräisilläkin matkarattailla.

Tankarin luontopolku

Saaren ympäri kulkeva luontopolku on hieman hankalampaa maastoa. Siellä lapset kaipasivat välillä vanhemman kättä. Tai ainakin itse halusin sitä tarjota, jotta pahimmilta kompasteluilta vältyttäisiin.

Tankarin luontopolut olivat juuri mukavan mittaisia lasten kanssa taivallettaviksi.

Polun tarjoamista näkymistä nautimme saapumispäivän auringossa, ja näimme majakasta monta eri kuvakulmaa.

Majakka näkyy saarella lähes joka paikkaan, joten se oli yleensä kiintopisteenä näkyvissä, missä liikuimmekaan. Se toimii siis ilmeisen hyvin tehtävässään!

Tankarin majakka
Jonkin verran tuli otettua kuvia majakasta!

Illalla menin vielä ulos fiilistelemään valoisaa kesäiltaa saarella, ja pidin pienen Instagram-livesession.

Tekemistä lapsille Tankarissa

Vierailumme koostui paljolti ulkoilusta, evästämisestä ja grillaamisesta, kahvittelusta, maisemista nautiskelusta ja kuvaamisesta. Leikit sekä kalliolla että leikkipaikalla olivat lasten mieleen. Uimarannallakin käytiin kastamassa hiukan jalkoja, ja samalla toki kastuivat myös lasten vaatteet.

Illalla pääsimme saunaan, ja aamulla nukuttiin pitkään. Ei ollut kiire minnekään, ja se oli ihan mahtavaa!

Tankarin majakkasaarella perheen kanssa
Toisena päivänä saimme kokea erilaisen Tankarin tuulen ja sateen maustaessa maisemia.

Toisena päivänä keli kääntyi tuulisemmaksi ja vähän myös sateli. Silloin viimeistään täyteen pakattu rinkkareppu maksoi itsensä takaisin, koska kaikki tarvittava varustus oli mukana.

Tuulen ollessa välillä todella navakkaa, kuulimme jo uumoiluja kanssamatkustajilta, että tuleekohan se Jenny tänään ollenkaan, vai pitääkö jäädä vielä toiseksi yöksi.

Tuuli ei lopulta ollut mikään ongelma, ja sen suuntakin oli kuulemma hyvin suotuisa merenkulkua ajatellen. Tällaisista merenkulun yksityiskohdista meillä ei ollut jälleen kerran mitään hajua. Totesimme vain, että laiva ei keikkunut paluumatkalla oikeastaan ollenkaan, ja nautimme alakannen sisäkahvion suojasta lämpimien juomien kera.

Yö Tankarin saarella lasten kanssa

Reilun vuorokauden pituinen retkemme Tankarin majakkasaarelle lasten kanssa sujui hienosti.

Matkat meni hyvin, saarella liikkuminen oli sujuvaa, ja yöpyminen hostellissa lasten kanssa onnistui ongelmitta. Lapset pitivät retkestä kovasti ja saivat vyölleen pienen tipan merellistä kokemusta.

Tämä kokemus puhui heti paluumatkalla, jolloin laivassa matkustaminen oli jo tuttua juttua eikä jännittänyt enää ollenkaan! Varsinkaan kaksivuotiastamme, joka veteli sikeitä koko matkan rattaissaan.

Tankarin majakkasaari tarjosi meidän perheellemme yhden uuden kokemuksen, jota on helppo muistella lämmöllä.

Vierailua Tankarin saarelle voin suositella kaikille seikkailunhaluisille lapsiperheille! Eniten retkestä saatte irti, kun rohkenette viipyä saarella yön yli!

// Markus

Majakkasaari Tankar – Visit Kokkola

Jenny-laivalla Tankariin
Kotiinlähtöpäivänä majakkasaarella sateli vettä ja tuulikin yltyi hetkittäin.
Tankar lasten kanssa
Tankarin luontopolulla lasten kanssa.
Satama ja kalastajakylä kuin suoraan postikortista!
Tankarin majakkasaarella lasten kanssa
Yritä hypätä yhtä korkealle kuin Tankarin majakka!

Yllätä perheesi ja järjestä retki Tankarin majakkasaarelle