Tuntematon Tallahassee – Miksi kukaan kävisi siellä?

Tallahassee – Siis mikä?

Kuten aiemmin reissusuunnitelmista kirjoittaessa totesin, kukaan suomalainen ei tiedä missä sijaitsee kaupunki nimeltä Tallahassee. Se on siis vain ja ainoastaan Floridan osavaltion pääkaupunki.

Eipä ollut paljoa etukäteisodotuksia, mitä tuolta voisi saada irti. Seuraavassa kuitenkin jotain siitä miten me näimme ja koimme tämän kaupungin, jonka lempinimi on (ehkä) ”Tally”.

tallahassee cascades park
Siellä se on, Floridan osavaltion pääkaupunki Tallahassee!

Tallahasseen kaupunki yleisesti

Tallahassee ei ole mikään suureellinen suurkaupunki. Sillä ei ole tunnettua skylineä pilvenpiirtäjineen tai muine maamerkkeineen. Se on vain iso alue matalia asuinrakennuksia ja pienehkö keskusta, josta löytyy osavaltion hallinnolliset hommat Capitoleineen.

Se on itä-länsisuunnassa kulkevan Interstate 10 -valtatien varrella, jonka takia se osui meidänkin ajoreitille. Varsin mukava suuri pieni kaupunki, jossa kannattanee toki pysähtyä.

Ajankohta, eli marraskuu, oli melko epäsuotuisa noin säiden puolesta. Ilma oli viileä ja sateinen. Ulkona silti tarkeni ja oli hyvä tutustua myös yhteen sisäkohteeseen.

Museum of Florida History

Aivan keskustassa sijaitsevaan Floridan historian museoon mentiin vähän niinkuin sillä, että ”Ei täällä oikein mitään muutakaan nähtävää ole”.

Museo oli ilmainen, ja vaikutti aluksi vähän vanhanaikaiselta eikä niin kovin kiinnostavalta. Hmm… kivikautisia kotiloita ja kiviä… jaa jaa. Että tämmöstä oli Floridassa aikojen alussa.. (eli muutaman sata vuotta sitten).

Ääni kuitenkin muuttui kellossa, kun päästiin ekoista näyttelyhuoneista eteenpäin. Museo paljastuikin olevan paljon isompi mitä kuvittelin, ja varsin hienosti tehty kokonaisuus.

Näyttely sisälsi kattavan katsauksen Floridan historiaan, plantaasiviljelyksistä maailmansotiin sekä pop-kulttuuriin. Kannattaa käydä pyörähtämässä! Lapsetkin viihtyvät varmasti, koska mukana on hieman interaktiivistakin juttua sekä mielenkiintoisia rekonstruoituja tiloja, joihin saa mennä sisälle jne. Kerrankin museossa saa leikkiä ja koskea edes johonkin!

tallahassee ilmainen museo

tallahassee nähtävyydet lasten kanssa

Cascades Park

Tallahasseen ytimen laidalla sijaitseva jokipuisto on ilmeisesti ihan viimevuosien tuotos, jolla kaupunki on halunnut kohotella vähän kasvojaan. Cascades Park on ehdoton kohde kesällä, mutta nytkin se tarjosi meille mukavan ulkoilumahdollisuuden keskellä kaupunkia. Leikkipaikkakin löytyi!

Vähän kun kelit lämpenevät, niin interaktiivinen suihkulähde odottaa pieniä taapertajia!

tallahassee lasten kanssa cascades park
Haikea katse… haluan läträämään!
tallahassee cascades park
Cascades Park, eli vesiputousten puisto!
Cascades Parkin estradilla oli suuren esiintyjän keikka!

Korean sodan muistomerkki pisti jälleen kerran hiljaiseksi. Kuten Suomessakin, sota on vahvasti läsnä amerikkalaisessa kulttuurissa. Jotenkin vaan sotajutuilla ja patriotismilla on siellä aina vähän erilainen klangi. Se ihannointi ja palvonta on ihan omissa sfääreissään. Vaikea päästä sille tasolle. Asiaa voisi pohtia varmaan vaikka oman postauksen verran.

tallahassee lasten kanssa cascades park

Duty, Honor, Country… Eli velvollisuus, kunnia ja isänmaa…. ja ylhäältä puuttuu palanen, joka makaa maassa.
Edellisten eteen pitää uhrata vain ja ainoastaan elämä… Tässä osassa oli kaiverrettuna sodassa menehtyneiden nimiä.

Majoitukset

Saavuimme Tallahasseeseen reissun alkupuolella, ja ajoimme sen ohi myös paluumatkallamme Texasista. Molemmilla kerroilla yövyimme kaupungissa. Kokemukset olivat vähän sieltä heikoimmasta päästä…

Kun kyseessä ei ole mikään turisti- tai muukaan matkailukohde, hotellien tarjonta on heti huomattavasti heikompaa. Hinnat ovat korkeammat, ja laatutaso on alhaisempi. Hotellit ovat vanhoja, ja voi olla vaikeaa löytää järkevän tasoista majoitusta järkevään hintaan.

Näin meille siis kävi.

Menomatkan budjettimajoitus

Menomatkalla selailimme pitkään ja hartaasti majoitusvaihtoehtoja niin hotwirestä kuin booking.comistakin (lue lisää näistä). Vaihtoehdot tuntuivat kalliilta ja näyttivät epäilyttäviltä. Päädyimme sitten varaamaan halvimmasta päästä olevan huoneen Microtel-hotelliketjusta 60 dollarilla. Hinta oli siis vähän enemmän mitä aiemmin olimme Orlandossa maksaneet (40-50 dollaria) ihan ok motelleista. Kuvittelimme saavamme samankaltaista laatutasoa.

tallahassee hotelli
Ulkoapäin ihan peruspulju..

Kyseessä oli kuitenkin hyvin haiseva tapaus. Huone toki oli non-smoking, mutta hotellissa haiskahti tunkkaiselle. Aamulla kun heräsimme, ikkunoiden sisäpinnat valuivat Brittityyliin vettä. Meillä oli vain yksi päämäärä: ”Äkkiä pois, eikä ikinä enää tänne!”

Aamulla tunnelma oli kuin Briteissä talvella.

En muista huomasimmeko varatessa, että hotellissa oli myös röökihuoneita saatavilla. Eli osassa huoneita saa polttaa sisällä. Se ei voi olla vaikuttamatta koko mestan sisäilmaan. Ja veden tiivistyminen sisään tuottaa myös vuosien myötä ihan mukavaa kasvustoa… Ehkä ei tarvi miettiä enempää!

Laitetaan nyt vielä varoituksena linkki kyseiseen majapaikkaan, ettei kenkenkään tarvitse enää kokea samaa! Microtel Inn & Suites by Wyndham Tallahassee

Mielenkiintoistahan tuossa on se, että mielestäni kuvien perusteella ei voi etukäteen tietää, että kyseessä olisi huono diili. Ja kävijöiden kommentteihin ei myöskään voi nojata, koska kaikista paikoista on aina mukana myös hyvin negatiivisia kommentteja. Pistekeskiarvokin oli tuolla paikalla ihan hyvä, eli 7.2.

No, aina ei voi voittaa. Onneksi reissussa oli paljon enemmän hyviä kokemuksia!

tallahassee lasten kanssa kaupunkitaidetta

Paluumatkan majoitusvalintamme

Toisella kertaa Tallyssa vältimme kaikin keinoin varaamasta vahingossakaan uudestaan tuosta samasta paikasta huonetta. Hassua sinänsä, että päädyimme kuitenkin sen viereiseen majoitusliikkeeseen!

Edelleen tilanne oli sama. Valikoima oli huono, ja hintataso korkeammalla kuin muualla. Olimme edelleen myös matalalla budjetilla liikkeellä, joten tällä kertaa varasimme 65 dollarilla huoneen puljusta nimeltä Baymont by Wyndham.

Laatutaso oli edelleen matalammalla, mutta tämä sentään oli ihan jees. Ei vahvoja hajuja, siisteys hotellin ikään nähden ihan siedettävää, aamupala ihan jees, leveä sänky ja saimme hyvät yöunet!

Ai niin, aamupalalla oli Krispy Kremen donitseja! Niitä upposi muutama meikäläisen naamaan, ja niihin liittyykin eräs toinen juttu, josta ehkä lisää tarinaa joskus myöhemmin..

Railroad Square Art District

Tallahasseessa on myös todella artsy pieni kortteli, jossa oli melko paljon pieniä verstaita, putiikkeja ja kahviloita. Valitettavasti lähes koko mesta oli kiinni silloin kun menimme tsekkaamaan paikan, eikä kelikään juuri hellinyt. Yksi kirpparinomainen vintageliike oli auki. Mutta tämä kortteli ja sen tapahtumat kannattaa tarkastaa, jos päädyt kaupunkiin!

Art Districtin nettisivulta tapahtumat ym. lisätiedot: Railroadsquare.com

tallahassee lasten kanssa kaupunkitaidetta

tallahassee kaupunkitaidetta

Miksi ottaisin kohteeksi Tallahasseen?

Emme kovin pitkään kaupungissa olleet, ja näimme vain muutaman jutun. Kaupunki vaikutti kuitenkin varsin rauhalliselta ja turvalliselta. En tiedä lähtisinkö yksistään vain sinne lomalle, mutta eiköhän siinäkin saisi ainakin maistaa vähän tavallista amerikkalaista elämää.

Kannattaa mennä vähän lähempänä kesää kuin mitä me olimme. Silloin sitä varmasti nauttii aivan mielellään aurinkoisista päivistä puistoissa sekä Art Districtillä!